Home > Народні звичаї, ремесла, мистецтво > Обряд народження дитини

Обряд народження дитини

Розповіла МальованаЯрина Федотівна (12.05.1912 – 09.08.2006число і місяць народження точно не відомі, бо з чотирьох років залишилась круглою сиротою). Записано 26 лютого 2001 року Ю.Дудником. Мова збережена.

Як раніше приймали дітей? Раніше не було лікарні, бабки були такі, що приймали дітей.


 


Баба Десючка –гарна була баба, Хованка Мотря. Десючка жила коло нас. Вона мала тільки одногосина. Хованка жила на Забейдовій вулиці. Були старі, по 60-70 років. Хто небудьіде за нею. Коли приходе врем’я, що треба родити, то йдуть за нею. Вонаприходе, затопляє лежанку. Кладе роділлю на лежанку. Ще й чим небудь постеле чисім’яну полову, чи таку і покропе й застелить, щоб опар був, щоб роділлярозігрівалась, щоб тепло було. І було всігда благополучно. Але були й такі, щоот роділля кончається. Вона нічого не зробить. В лікарні тягнуть через живіт,вона не витягала, вона цього нічого не робила.

 

А як уже малятконародиться і воно кончається, то вона свяченою водичкою, даже геть не шукают свяченої– такою покропить і три рази – в ім’я отця і сина і святого духа амінь.

І то вже вононазивається крещенне. Вже його поминають як воно велике. Називают дівчинкуМарія, а як хлопчик Іваном називают – баба називає і так воно щитається.

Борщем кропиликислим обикновенним, щоб був опар, щоб тепло було. 

 

Вона його скупає ірозкаже бо є такі, що первеньке роде, то вона ж не знає. То вона (баба) розкажеяк коло нього ходити, як брати на руки, щоб було не зорудоване. І так ходе до 9день навідується як вона там коло нього. Поки не всиліє трошечки малятко. Ідивиться як вона коло нього ходе.

А хто в час народженнятрапиться в хату, то обов’язково з нього щось візьмуть – чи сорочку, чи напелюшку. А так не випустять з хати. Хто не прийде чи жінка, чи чоловік – щосьвізьмут – хустинку для маляти. Це в день коли народжується, а в інші днібайдуже.

Усі заходятьдивитися коли воно похрещене.

А як у коговиходить тоді й христят. Бувало народиться і хліба нема з чого спекти. А якприготовлят щось, – на той день крестьбини – сходяться вже куми похрестять ітоді байдуже як його хтось побачить. А до тих пор бережуть – тільки свої.Бережуть, щоб хто не наврочив. Всякі люди є, гляне на нього тайвоно боліє о. То недопускали. Жінка після народження 6 неділь на люди не ходила, геть воду не йшлатягнути. Після 6 неділь христят. Дитинка в’язочки держит і жінка може ходити.

Христят як роділляодужає, то роділля йде до батюшки, дитя христят, а вона на вивід іде, батюшкавивід зробить. Як родить то не повинна йти в церкву без виводу. Поки батюшка неприйде в дзвіницю – вона візьме за рясу батюшку. Батюшка введе в церкву,молитву прочитає, тоді вона вже має йти сама. До хрещення не називали дитину,ждали хрещення. В батюшки є книга така і там записано в який день яке ім’я. Вінназиває. Люди не вибирали – як скаже піп. Чи хороше, чи погане, – яке припаде.І Хівроною називали, і Гапкою, і Теклею. Куми яких хочут таких берут. А як дітиродяться і вмирают, то виходять на вулицю – і хто перший вулицею йде. Чоловік –кум, жінка – кума. Чи воно старе, чи воно погане, чи воно яке – то вже закон.Так не було, щоб не захотіло бути кумом чи кумою.

Піп христи.Постригає посередині по трішечки волосу і купає водичкою. В воду не вкидає. А внього є капличка тепленька, то він в воду не мачав, а тіки покропе, вистрижехреста на голові, а потом замотают несе в церкву. Як хлопчик то в вівтар понесена руках, а як дівчинка, то тільки до вівтара, а в вівтар не понесуть – неположено.

Було таке, шо одинмав багато похресників. Як є война то мужчин нема й беруть до кума. Отут живнапроти нас Степан Лисий – 17 похресників мав після цеї війни. В цей день колихристят – Христини. Несуть до батюшки маля христити, а тут готовляця – приходятсідают за стіл.

А як ідуть додомукуми, то кожному дається калач і квіточка з барвінку і вєточка калини. Кумискидают гроші. Баба роздає калачі. Баба каже:„За калач за квіточку прошу дитятіна сорочечку”. І то скидают гроші. Баба, що приймає роди приходе на христини. Івона роздає калачі. Крім кумів приходили кого попросят. Попа не просили. Бабуза куму не брали.

А як несли черезмісток то по поведінці маляти бабки вгадували чи буде воєнне, чи буде хороший,чи злодій, а по чому визнавали не знаю. На мосту як плаче то буде злодій – невилазити з тюрми. Як на греблі плаче, то цю предметку всі знали, а так дальшене знаю.

Як наша родила туту старій роділці. Я приходю, а вона каже:„Ой чуть не задушилась дитина.Пуповина через шию через плече – що це таке?” Але приходе баба Мальованкабогомільна, тай вона її розказує. Мальованка каже: „Знаєш шо дитино – він будевоєнний.” І так сталось.

Малу дитину вцеркву несуть куми. Туди несе кума тільки, а назад і кум може помагати. Приходяті кажут: „Ми в вас брали не хрищане а принесли похрищане, поздоровляєм з цимднем”. В церкву йшли тільки куми, а батьки як хто хоче – в основному готуваливгостити.

Бабі давали рушник,хліб і гроші – хто скільки може. Хто не має звідки – то менше. А бабка нічогоне каже, хто що дасть за те спасибі, – стіко хто може. А були такі, що бабка йне брала – тільки хліб і рушник – це обичай. Хліб дают бабі в день народження.А як нема печаного тоді або на хрестини – як приходе.

Купель виливали підродюче дерево під маленьке. Виливає та що купає. А на другий день то нє, тількиперший раз як скупают. А місце год жінки закопуют в хаті під ліжком, а чого незнаю. Раніше полів (підлог) не було, земля була. Викопає бабка ямку, закопає ізамасте. Годуют через 2-3 часа.

 

Мальована Ярина Федотівна з праонукою. Фото 1980-х років.

Comments:2

Leave a Reply
  1. Відповіcти Сашко Лисий 11/02/18

    Класний матеріал. Добре що встигли перенести на більш надійний носій, ніж людська пам'ять. За 70 років всі ці обряди вимерли, або дуже змінилися. А жалко…

  2. Відповіcти Оксана 12/11/27

    Чудово! Записуйте ще, все що можна. І обов'язково – із збереженням мови. Бо щезає не тільки обрядовість.. жива, не вихолощена, мова зникає. Літературна стрункість – це добре, але джерело мови – це село, мова носіїв (аборигенів, як я кажу). Міські мешканці – вже не зовсім "аборигени"..
    Прекрасні етно-розвідки, поповнюйте, будь ласка! дякую!

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Trackbacks:0

Listed below are links to weblogs that reference
Обряд народження дитини from Дзензелівка - головна сторінка
TOP